מוות במשפחה ודרכי התמודדות


המוות, שלנו ושל קרובינו, הוא בלתי נמנע. ואומנם, התמודדות עם מוות ואובדן הן אחת החוויות המשמעותיות ביותר העומדות בפני האדם.

רבים מרגישים כי לעולם לא יהיה זה אפשרי להתגבר על הכאב והצער, ולעתים קיימת התחושה כאילו החיים חזרו למסלולם הרגיל, רק כדי לגלות שתחושה זו עומדת במבחן המציאות לעתים רחוקות.

מוות במשפחה הקרובה הוא נושא כאוב במיוחד, אשר נחקר רבות בתחום בריאות הנפש. הוא גורר אחריו שינויים מרחיקי לכת בסגנון החיים ובחלוקת התפקידים בתא המשפחתי. שינויים אלו מעשיים ורגשיים כאחת, ופעמים רבות גוררים תחושת כעס ועוגמת נפש לאבלים.

התמודדות במסגרת טיפול משפחתי - לחץ/י לקריאה

חשיבות האבל בהתמודדות עם מוות במשפחה

למרות טווח הרגשות העצום שעלול לצוץ ולעלות, הדרך שתמיד הייתה ונותרה הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המוות, היא לעבור ראשית כל תקופה של אבל. מוות במשפחה והתמודדות

האבל מאפשר לחוות את הכאב במלואו, הכאב מכך שקשר שהיה קיים עם אדם מסוים איננו עוד.

כן, יש לאפשר לבני אדם אחרים במשפחה להתאבל, בפרט ילדים, אשר מתקשים להביע את הרגש החדש הזה.
 
על התא התומך ללמד אותם כיצד לעשות זאת: לבכות, לכעוס, ולדבר גם על הדברים הטובים שהיו עם אותו אדם. 

פנייה למסגרות ייעוץ שונות וייעודיות מומלצת ביותר בפרט בקבוצת הגילאים הזו.

שלבי האבל

בשנת 1969 הציגה הפסיכיאטרית ד"ר קובלר-רוס את מודל חמשת השלבים של האבל, בהתבסס על השנים בהן עבדה עם חולי סרטן סופניים.

בשלב הראשון ישנה הכחשה, כלומר תחושה כי האדם צופה בעצמו מהצד, כי הדברים לא מתרחשים באמת בחייו.

בשלב השני ישנו כעס עצום על כך שהדברים אכן "קרו לו", ורצון להאשים מישהו בדבר האבידה.

בשלב השלישי מתחיל משא ומתן, בדרך כלל עם ישות עליונה כלשהי.

בשלב הרביעי מתחיל דיכאון, תחושת מלנכוליה וחוסר רצון לעשות דבר.

בשלב החמישי והאחרון ישנה קבלה, והשלמה עם האירוע הכואב.

אלו הן תגובות נפוצות לאובדן, אך כל אדם יכול לחוות אותן אחרת. חשוב לתת לעצמנו תקופה סבירה של אבל, אך אם האדם ממשיך בתסמינים האלה, קרי שאינו מנהל את חייו בצורה סבירה או דומה להרגליו הקודמים, רצוי לפנות לעזרה נפשית על מנת לבחון אפשרות כי מצב הדחק בו האדם היה נתון התפתח לדבר מה אחר.

לחץ/י לקריאה מורחבת בנושא דיכאון קליני - אבחון, טיפול ודרכי מניעה

כיצד ניתן לעזור לאבלים להתמודד?

כן רצוי לזכור כי הדחק והמצוקה בה נמצאים האבלים עלולים לגבות מחיר גבוה מנפשם וגופם. לכן מי שמסייע לאבלים לעבור את התקופה הקשה עשוי לנסות להקפיד על דברים מסוימים כגון תזונה, מנוחה, חשיפה לאור ואוויר צח, כמו גם לספק חברה ואוזן קשבת במקרה הצורך.

חשוב להזכיר לאבלים כי מרגע שממשיכים הלאה, אין זה אומר כי המוות היה חסר משמעות. עצם העובדה שנהנים מהחיים אין משמעה כי לא מתגעגעים לאדם החסר.

 נקודה זו חשובה משום שאבלים רבים מרגישים אשמה על חיוך, צחוק או הנאה, ואין זה צריך להיות כך. יש לתת לדברים להתקיים זה לצד זה: הגעגועים לצד ההתקדמות הלאה, האהבה לצד היכולת לאהוב אחרים.

וכשהזמן עובר ונדמה כי האבל עודנו נמשך, ואין יכולת להתגבר- הגיע הזמן לפנות לטיפול, שיסייע להבין מה עוצר את ההתקדמות, ומה מונע את היכולת להמשיך במסלול של מי שנותר בחיים.

איזה טיפול מתאים לי? הכל על גישות טיפוליות







לקבלת סיוע אישי חייג/י: 03-6470305


מאמרים אחרונים

קישורים
- פסיכולוג ילדים
- הילד שלך בדיכאון?
- טיפול אלטרנטיבי - בלי תרופות
- טיפול זוגי
- מהי לוגותרפיה וכיצד היא משולבת בטיפול?



חרדה חברתית | טיפול בפוסט טראומה | פיברומיאלגיה | טיפול בהתמכרויות | התקף חרדה | הפרעות אישיות | התמודדות עם לחץ נפשי | מפת האתר
מוות במשפחה ודרכי התמודדות

כל הזכויות באתר שמורות לבעליו החוקיים!