מבחן פסיכומטרי - התמודדות עם חרדת בחינות


חרדת בחינות

לפני כל בחינה חשובה כולנו מתרגשים ובייחוד לפני בחינה משמעותית כל-כך כבחינת הפסיכומטרי העתידה לקבוע במידה זו או אחרת את סיכויי הקבלה שלנו ללימודים בתחום עליו אנו חולמים.

התרגשות כשלעצמה היא מנגנון טבעי ורצוי ויש לה יתרונות לא מעטים: היא מחדדת את תשומת הלב, משפרת את הערנות ואף מגבירה את היכולת לבצע מטלות מסוימות.

אך כאשר רמת ההתרגשות גדולה היא עלולה להפוך גם לחרדה של ממש. לבד מההיבטים הגופניים והנפשיים המתלווים לה, עלולה החרדה אף לפגוע פגיעה ממשית בתפקודו של הנבחן בזמן הבחינה ובאפשרות לתת ביטוי ליכולותיו האמיתיות.

חרדת בחינות היא, למעשה, תגובה נפשית וגופנית קיצונית כתוצאה ישירה מהבחינה. בערך כמחצית מבני האדם סובלים במהלך חייהם מחרדת בחינות ברמות משתנות.

חרדת הבחינות איננה מתרחשת רק בסמוך לבחינה או במהלכה, והיא עלולה להופיע כבר בשלב בו נודע על תאריך הבחינה וגם בזמן הלמידה לקראתה. לרוב מחמירה חרדת הבחינות לפני תחילת הבחינה ואפילו כמה ימים בסמוך לה והיא מגיעה לשיאה במהלך הבחינה.

לעיתים החרדה אינה מרפה גם לאחר סיום הבחינה, והיא מלווה את הנבחן גם בזמן ההמתנה לקבלת הציון.

ביטויי החרדה הם גופניים, נפשיים וקוגניטיביים כאחד. הביטויים הגופניים כוללים, בין השאר: דופק מהיר, תחושת לחץ בחזה, הזעה מוגברת, רעד ותופעות נוספות.

ישנן גם דוגמאות רבות לביטויי לחץ נפשיים וקוגניטיביים: לעיתים חש הנבחן כאילו מסך שחור יורד מול עיניו, הוא איננו מצליח לחשוב בצורה הגיונית, שוכח את מה שלמד, חש תחושה של שיתוק, אינו יכול לתפקד בצורה מסודרת, נגרם לו סבל נפשי והוא חש כאב ראש.

דרכים להקלת החרדה

  • חשוב מאוד להיות מודעים למבנה הבחינה הפסיכומטרית ולדרישותיה, וללמוד לקראתה בצורה מסודרת. למידה ותרגול ממושך של הטכניקות ושל התכנים של הבחינה מגדילים את השליטה וההבנה של הנבחן בחומר וגם משפרים מאוד את תחושת המסוגלות שלו.

    הכרת הבחינה: המבנה המיוחד שלה, הדגשים המיוחדים, סוג השאלות, הדרישות המיוחדות וחלוקת הזמן, גם היא מסייעת מאוד להפחתה ברמת החרדה, ליצירת פרופורציות מתאימות וממילא לשיפור ההישגים.
  • חשיבה חיובית ומודעות לתגובות, שעלולות להתעורר אצל הנבחן ביחס לבחינה הפסיכומטרית, גם הן מועילות מאוד. באמצעות חשיבה חיובית יכול הנבחן לסגל שליטה מסוימת במחשבותיו, לחשוב מחשבות מרגיעות ולהפחית את רמת החרדה ברגע שזו מאיימת לעלות.

    כדי להצליח בשיטה זו צריך הנבחן לתרגל חשיבה חיובית בדיבור עצמי, לבטל מחשבות מלחיצות או שלילות באמצעות קולו הפנימי החיובי, ולשפר את התפיסה הריאלית והפרופורציונאלית של הבחינה. חשיבה חיובית משפיעה לא רק על הרגשות אלא גם על הפחתת הסימפטומים הגופניים ועל עלייה ביכולות הקוגניטיביות.
     
  • הרפיה גופנית היא שיטה מועילה ביותר להפחתת רמת הלחץ ויש לה השפעה חיובית גם על הצדדים הרגשיים והקוגניטיביים. ישנן שיטות רבות להרפות את תחושת המתח: הליכה, מדיטציה, נשימות סרעפת עמוקות, הרפיה של שרירי הגוף השונים ושיטות נוספות.

    ההרפיה מובילה להפגת המתח בשרירים, להרפיית הנוקשות באזור השפתיים, להפחתה של כאבי ראש ולהיעלמות שאר תופעות הלחץ. מומלץ מאוד עוד לפני שמתחילים לקרוא את הבחינה, לעצום עיניים, לנשום עמוק, לדמיין תחושות נעימות ורק אז להתחיל.
     
  • חשוב מאוד לאכול לפני הבחינה ארוחה משביעה ומזינה, שכן שילוב של תחושת לחץ והיעדר תזונה מתאימה, עלול להגביר את תחושת המצוקה.

ניתן לפנות אלינו בכל שאלה, נשמח לסייע ולהפנות לגורמים מקצועיים בתחום בריאות הנפש, לחצו כאן: צור קשר









מאמרים אחרונים

קישורים
- מהן חרדות?
- דיכאון אחר לידה
- טיפול בילדים
- תסמונת תשישות
- פסיכוגריאטריה
- טיפול נפשי אלטרנטיבי
- תרופות פסיכיאטריות



טיפול פסיכולוגי | טיפול פסיכיאטרי | התמודדות עם דיכאון | טיפול זוגי | הפרעות אכילה | התקף חרדה | מפת האתר
כיצד מתמודדים עם חרדת בחינת הפסיכומטרי...

כל הזכויות באתר שמורות לבעליו החוקיים!